Historiaa

Sieninäyttely
Tatti ja Annikki
Joulukranssien tekoa
Kunniamarttoja ja toiminnanjohtaja 60-vuotisjuhlassa.
Kranssien myyntiä
Piirakkapajalla Joensuussa
Taitoavain- II suorittajia

Historiaa

Semmoiseksi kuin kansa kasvatetaan, semmoinen se on". Näin totesi Lucina Hagman perustaessaan Marttaliiton vuonna 1899. Kansan sivistäminen alkoi kodista ja naisista. Nykyisin Marttaliitto toimii kaikille avoimena kotitalousneuvontajärjestönä, jossa martta voi toimia ja vaikuttaa

Tiesitkö, että marttajärjestössä sinulla on mahdollisuus osallistua ja vaikuttaa?

Toiminta on yhteisöllistä, uuden oppimista ja yhdessä tekemisen iloa!Jäsenet eli martat toimivat asuinalueensa yhdistyksissä ja vaikuttavat itse toimintaansa.

Helmikuun 13. päivänä vuonna 1947 oli opettaja Salmisen kotona Kesälahdella koolla 34 naista ja 6 ennakkoluulotonta miestä, perustamassa Kesälahden Kirkonkylän Marttakerhoa. Kerho perustettiin toimimaan edellisen vuoden marraskuussa perustetun Kesälahden Marttayhdistyksen alaisuuteen.

Kesälahden Marttayhdistyksen viimeinen kokoontuminen oli 26.04. 2005.
”Marttatyön loppumista Kesälahdelta vanhojen järjestörakenteiden purkaminen ei merkitse. Siniset martta-kuosit elävöittävät yhä paikallisia toimintoja. Yhdistyksen entisen kirkonkylän kerhon tilalle on perustettu Kesälahti -Martat ry, jonka toimintakerho on Kousa- Varmossa”.(Puruvesi-lehti 28.4.2005).

Kesälahden Kirkonkylän Marttakerhon vuosikokouksessa 24.1.2005 Osuuspankin kerhohuoneessa päätettiin oman yhdistyksen perustamisesta. Kesälahden Kirkonkylän Marttakerho toimi 57 toiminta rikasta vuotta Kesälahden Marttayhdistyksen alaisuudessa.

Kerho rekisteröitiin omaksi yhdistykseksi ja se toimii nyt nimellä Kesälahti-Martat ry.

Menneisyys ei ole vuosilukuja vaan tapahtumia ja tekemistä

Martoilla on ollut jokaiselle vuodelle joku teema, jonka mukaan järjestetään aiheeseen sopivia tilaisuuksia, kursseja, opintomatkoja, retkiä ja talkootapahtumia.

Marttailloissa, joihin olemme kokoontuneet noin kerran kuussa, teemoina on ollut mm. painonhallinta, ilmastomuutoksiin vaikuttaminen, kodin puhtaanapito, method-martta-jumppa, betoniastioiden valu, kivien maalaus, luudanteko, erilaiset käsityöt (mm sata paria vauvasukkia), askartelu, kranssien teko, terveellinen ja vähärasvainen ruoka, suuhygieniaa kaiken ikäisille,,  kukkien hiekkakuivatus, olkityöt ja tietenkin tuunaus.

Henkistä hyvinvointia olemme saaneet positiivisuus luennolla ja naurukurssilla. ”Voi Hyvin Aikuinen Nainen” sekä hyvänolon ruokakurssi että luonnonkukkien sidontakurssi ovat olleet myös yhden illan aiheinamme.

Kulttuuriretkiä olemme tehneet ahkerasti eri teattereihin. Matka Viipuriin Saimaan kanavan kautta  oli monelle martalle unohtumaton elämys.
Olemme osallistuneet myös tyylikurssille ja virkistyneet turvesaunassa.

Rahaa toimintaamme tuoneita tapahtumia on ollut mm. kahvitukset ja muonitukset erilaisissa paikkakunnan tilaisuuksissa.
Järjestöjen yhteisissä tapahtumissa olemme esitelleet marttatoimintaa ja myyneet marttatuotteita, mm. omaa Kesälahti-Martta t-paitaa.
Taitomartat ovat järjestäneet erilaisia tapahtumia suorittaessaan taitoavaimia, mm. Ystävänpäivän lastentapahtuman, kotiseutuhistoriaa monipuolisesti käsittelevän illan. Kierrätyksen tiimoilta tehtiin kuntalaisaloite, jonka seurauksena selvitettiin paikallisten ruokakauppojen kanssa mahdollisesta pahvin/märkäkartongin keräyspisteestä. Kierrätysteemaa jatkettiin järjestämällä koululle tuunauspäivä, jonka aikana oppilaat saivat ommella vanhoista farkuista reppuja, kasseja, T-paidoista tyynyjä, tehdä lehdistä helmikoruja ym. mukavaa. Olohuonekirppari, josta löytyi edullista tavaraa aina nojatuolista kattokruunuun, sai suuren suosion.

Vuonna 2007 järjestimme ”Kirkonkylän Marttojen” 60-vuotistaipaleen kunniaksi juhlat, jossa kunniavieraina olivat oman yhdistyksemme seniorimartat. Juhlaan toivotimme tervetulleiksi kaikki kesälahtelaiset.

Pikkukokit ovat olleet innokkaita ja aktiivisia kerholaisia, jotka kokoontuivat joka toinen viikko neljän ohjaajan johdolla. Pikkukokeista ensimmäisen eli pikkuavaimen on suorittanut 17 pikkukokkia.

Vuosittain olemme juhlineet Martan-päivää, useimmiten rantakalan merkeissä. Valtakunnallisena sienipäivänä olemme järjestäneet suuren suosian saaneita sieninäyttelyitä,

Jäseniä yhdistyksessämme oli vuoden 2016 alussa 136 henkilöä